Timetallet øges til 24 timer…

Ledelsen har besluttet at hæve timetallet for medhjælpere på SmukFest. Medhjælpere der arbejder under festivalen skal arbejde 3 timer mere end tidligere, dvs. fra 21 timer til 24 timer. Medhjælpere der arbejder udenfor selve festivaldagene skal arbejde 2 timer mere, i alt 42 timer for at tjene til et medhjælperarmbånd.

Jette Magnussen er formand for en af festivalens største barer: Happy Hippie Bar

 

Som en ansvarlig ledelse af Danmarks Smukkeste Festival, er vi nødt til hele tiden at kigge på vores organisation og at fremtidssikre vores muligheder og potentiale. Den seneste tid har vi ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at udviklingen i antallet af medhjælpere på SmukFest er problematisk. En ændring i det timetal som vores frivillige medhjælpere skal arbejde for at tjene til armbåndet, håber vi på at have fundet en god og fremadrettet løsning.

Rigtigt mange medhjælpere (57%) peger i Medhjælperundersøgelsen på, at de ikke vil have noget i mod at arbejde mere end 21 timer, desuden har rigtigt mange af foreningens frivillige formænd i deres evaluering af SmukFest 2011 udtrykt bekymring for at skulle skære i antallet af medhjælpertimer.

I 2005 var vi 9.538 medhjælpere til at servicere 21.850 publikummer, i 2008 er disse tal steget til 11.099 medhjælpere til 26.200 publikummer. I 2012 er medhjælpertallet steget til 12.641 medhjælpere i forhold til 27.163 publikummer – og dette giver et historisk højt forholdstal mellem antal medhjælpere og publikum.

Vi afvikler en fantastisk festival, men vi er simpelthen for mange medhjælpere om opgaven!

Mange vil påpege at det er soleklart at medhjælpertallet stiger og stiger, når festivalen og ledelsen hele tiden finder på nyt og mere! Det er korrekt at vi er en festival i konstant forandring, vi er en smuk fest-organisme i evig og smuk udvikling – og det er vi nødt til at være, hvis vi fortsat skal holde momentet og være en attraktiv festival i Danmark. Vi er en del af underholdningsbranchen, og i denne branche vil gæsterne opleve nyt år for år, der skal udvikles nye events og unikke koncerter og happenings hvert år og vi skal have et ambitiøst mål om at være markedsleder inden for ”fest, fis og ballade”.

Vi bygger en prestigefuld og fantastisk smuk festkulisse hvert år i Dyrehaven i Skanderborg, og vi bruger rigtigt mange ressourcer på dette, men netop denne kulisse er også vores produktionsapparat! Når produktionsapparatet først er bygget, så er det også økonomisk mest fornuftigt at bruge det. Det er ikke vejen frem at spare og lukke og begrænse!

Når vi åbner et nyt festivalområde (Sherwood, Kærlig Heden etc.) og når vi ændre åbningstiden (én dag mere på Bøgescenen, én dag mere på Kærlig Heden etc.) – så øger vi naturligvis antallet af medhjælpere. Men det er ændringer som er nødvendige for fremtiden, for vores udvikling og for logistikken.

Timetallet…

I 2006 arbejdede medhjælperne 21 timer – som svarer til 37% af Bøgescenernes daværende åbningstid. Bøgescenerne og dermed festivalpladsen har de seneste år udvidet åbningstiden. Når medhjælperne arbejder 24 timer i 2012 – så svarer det til 35% af Bøgescenernes åbningstid. Med andre ord, de nye timeantal giver ikke mindre fest-tid!

Opstilling af Bøgescenen 2011 - fotograf: Per Bille

Altså…

Medhjælperne på Danmarks Smukkeste Festival arbejder enten 24 timer, hvis de har deres arbejdsopgave under selve festivaldagene, eller 42 timer hvis de er beskæftiget med opstilling og/eller nedtagning. I ganske særlige tilfælde kan der træffes andre aftaler, hvor sikkerhedsmæssige, effektivitetsmæssige og/eller økonomiske forhold taler for det. Endeligt har vi en lille gruppe medhjælpere tilknyttet, der af sociale eller sygdomsmæssige grunde ikke formår at arbejde fuld tid, men hvor en tjans på festivalen kan være med til at få dem i gang igen.

25 tanker om "Timetallet øges til 24 timer…"

  1. Synes det er helt okay med tre timer mere, hvis timerne ligger på de dage man i forvejen har vagter. Til gengæld burde der strammes op/være konsekvens når medarbejdere ikke dukker op til deres arbejde. De eneste til at lave deres arbejde, er os der møder som aftalt!!

  2. Har i mistet jordforbindelsen. Penge, penge, penge tænker i. Ikke at jeg selv har noget mod at arbejde 24 timer. Gør det i forvejen. Tager fri fra arbejde for at give en hånd med. Det har jeg nu gjort i 25 år. Hvorfor helvede gør i hele tiden festivalen længere??? Gå tilbage til fra torsdag til søndag. Hvor svært kan det være.
    Hvem pukler kamelerne for?? Nok ikke så meget for Walther, men for dem, som altid har behov for at sætte sine fodspor i skovbunden. Og det er ikke gæsterne.

  3. Hmmm. må jo nok erkende at et armbånd kan blive for dyrt, efter at have været med en del år, syntes nu at i strammer den, en ting er at man ikke kan feste igennem når man skal passe “jobbet” men flere funktioner kræver at man er helt på toppen, så spørgsmålet er jo enkelt, er det et nyt job vi som medhjælpere skal have, eller er det en festival. De sidste år er det gået støt ned af bakke med fordelene med at være medhjælper, bespisningen er kun blevet ringere, så vidt at folk kan nå at få mad når der er åben, kvaliteten er også til at overse.
    Må jo nok støtte Henrik i at det er lidt som om at jordforbindelsen er mistet. festival torsdag – søndag er jo fint. hvorfor en hel uge???
    Nej Venner, hvis Walther ånden skal bestå, skal i nok til at tænke jer om….Festivallen kan ikke overleve alene på “formandsfri” og leflen for “Vip’erne”…..pas nu på jeres medhjælpere, de er ikke en udgift, de er festivallen…..

  4. Henrik og Dan har fat i noget af det rigtige, festivallens længde helt fin fra torsdag til søndag. Som i alle livets aspekter er der jo også i SMUK-festregi en sammenhæng mellem at hvis man vil tilbyde en helt masse nye (og spændende) ting, må man bare sande at det kræver flere folk. Jeg kan ikke prale af at have været med i 25 år, jeg havde min første vagt som opstiller på Happy Hippie i 2007. Jeg har altid syntes at det er en fed opgave sådan at konstruere en bar der skal virke favnene og stabil uden at det er noget der skal gøres til en permanent løsning i skoven. I de 5 år jeg har været med har jeg fra år til år kunnet konstatere at goderne er blevet mindre og mindre – bevares, billetten får vi stadig men da jeg startede var der også mulighed for et måltid under festivallen – det er desværre ikke længere muligt.
    Jeg synes at den mængde arbejde jeg ligger i skoven i ugerne op til festivallen burde kunne udløse et armbånd uden at hæve timeantallet. Er det ikke tilfældet tror jeg at jeg vil takke for den tid jeg har haft på SMUK fest, og så vil jeg nok bare købe mig et armbånd hvis jeg vil ind og høre noget musik. Jeg håber meget på at dem der er i stand til at gøre noget ved tingene også vil gøre det, for som en forlængelse af Dan melding; …..pas nu på jeres medhjælpere, de er ikke en udgift, de er festivallen…..- vil jeg sige uden medhjælpere, ingen festival – så vær nu gode ved os ;)

  5. jeg må desværre også give Henrik, Dan og Claus ret. Det begynder at minde om en trædemølle, hvor guleroden er ved at tørre ind og at det bare gælder for festivalen om at vokse. Det gælder både tidsmæssig, arealmæssig og nu også arbejdsmæssigt.
    Tag nu kærligheden sidste år, som hurtig blev trash af de unge.
    Jeg startede med at tage på Skanderborg festivalen i 2000 og har de sidste 2 år været hjælper under festivalen. Jeg synes, at charmen begynder at ryge i jagten på mere og mere profit og større udstrækning både geografisk og tidsmæssig.
    Fint, hvis det er det i ønsker, men pas på for pludselig er der ikke ret mange hjælpere mere i hvert fald ikke af den lidt ældre slags som mig. Personligt overvejer jeg kraftigt, om dette års festival ikke bør være den sidste i hvert fald. Der er jo andre muligheder rundt i landet for at høre musik og live optræden som bliver mere tillokkende end at rykke en uge ud til skanderborg og måske er det ikke længere så smukt at være hjælper..

  6. Jeg bli’r nødt til at sige, at der nåede min smertegrænse. Da jeg startede som medhjælper i 2001 var det 18 timer. Da det steg til 21, sagde jeg at hvis/når det når op på 24 ville jeg sige stop. Det overvejer jeg nu meget kraftigt. Jeg er fuldstændig enig i de kommentarer, hvor man sætter spørgsmålstegn ved det, at festivalen hele tiden skal være længere og længere. Lad os komme tilbage til torsdag-søndag.

  7. Nu er det ikke alting der kan gøres op i penge. Men det bliver nu dyrere og dyrere at være medhjælper.

    I 2012 koster en partout billet 1950 kr. / 24 timer = 81,25 kr. pr. time
    I 2011 kostede en partoutbillet 1900 kr. / 21 timer = 90,47 kr. pr. time.

    Dvs. i 2012 “tjener” man som medhjælper ca. 9 kr. mindre for pr time.

    Men så får man selvfølgelig en masse goder ved siden af…

    • Sådan kan du ikke stille det op, jeg skal arbejde der 42 timer som vil give 46,42 kr. pr. time.
      Du skal tag det ud fra hvor meget du vil har tjent hvis du var gået på job, og der kan jeg sige dig 153 kr. i timen gange med 37 timer og det er 5661 kr. det er hvad jeg giver slip på for at være medhjælper, også er mine tillæg ikke med i det, men jeg gør det med et smil på læben for ja jeg kunne godt købe mit armbånd selv jeg gør det for hyggen skyld og for at møde nye pesoner , Skål og smukfest man skal ikke gøre alt op i penge :-)

  8. Nu bliver skruen presset så meget, at jeg må tage min deltagelse som medhjælper til overvejelse.
    Bespisningen under vagterne er under al kritik! Jeg er adgangsvagt, og der er komplet umuligt at rende op til Capri for at hente mad, når man er placeret i den modsatte ende af pladsen! Og det er heller ikke muligt at tage mad med for andre. På en hel dags vagt fra tidlig formiddag til pladsen er ryddet om natten bliver der serveret 1 stk. sandwich! Derudover må vi selv betale i boderne! Og nu vil have os til at arbejde yderligere 3 timer!
    Drop Capri og giv os et rabatkort på 200 kr. til brug i boderne. Så kan vi selv bestemme, hvor og hvornår vi vil spise.

    Derudover er der også det sikkerhedsmæssige aspekt at tage hensyn til. Hvis vi har været på vagt i mange timer og der i løbet af de sene nattetimer sker ballade – hvor meget mental overskud er der så til at håndtere konflikten korrekt?

    I beder selv om en større andel af medhjælpere, da I udvider åbningstiden med Kærligheden, der også kræver en del ressourcer.
    I må gøre jer klart, om I vil have trofaste medhjælpere, der kender gamet, eller I vil have en større udskiftning hvert år, da mange sikkert stopper.

    PS: I kan starte med at skære kraftigt ned i andelen af fribilletter!

  9. Tjaaa – hvis festivalsledelsen hele tiden vil øge antallet af aktiviteter, øge arealet, antal barer, events og andre personalemæssigt krævende opgaver og ikke vil erkende, at dette kræver mere personale, er det vel ledelsen, der er noget galt med og ikke antallet af medarbejdere. Man kan – som det jo er fremlagt – altid finde noget at forholde antallet af medhjælpere til, så det kommer til at fremtræde logisk, at der er for mange medhjælpere. Man kunne jo også prøve at forholde antallet af medhjælpere til antallet af aktiviteter, det øgede areal, antallet af barer, events, m2 opsatte konstruktioner, længden af udlagte kabler osv. osv. Så ville man nok komme frem til, at den enkelte medarbejder på de nuværende 21 timer har mere travlt end nogensinde. Hvis tiden nu bliver sat op, vil flere medhjælpere nok sige stop og dem, der er tilbage, ville få endnu mere travlt – i flere timer. Vil det være rimeligt? Flere af de medhjælpere der muligvis ville stoppe – inkl. undertegnede – er nok de “ældre”, da de i forhold til “gymnasieeleverne” trods alt har flere tidskrævende ting i hverdagen. På den måde forsvinder erfaringen for det enkelte arbejde og man ender med flere medhjælpere, der skal starte forfra – hvert år. Det er vel ikke ønskeligt.
    Jeg har samme holdning som flere af de ovenstående: Back to basic – mere festival – mindre fis og ballade. Og antallet af medhjælpere ville så nok lande på et mere fornuftigt leje.

  10. vi har været medhjælpere i mere end 25 år, og har haft rig mulighed for at se hvordan medhjælpere er blevet dårligere og dårligere stillet, både med arbejdstid , mad og andre goder. Vi får et officielt klap på pelsen af formanden i Walthernyt, og så må det jo være godt. Hvis nogen drister sig til at gøre indsigelser mod alle jeres gode ideer, får man at vide man er imod fremskridt og udvikling og hvor meget godt det gør for byen. Ok visse forretninger nyder gavn af festivallen, men den alm. Skanderborgenser har efterhånden ikke megen glæde ved festivallen. Vi må desv give NIels , Brian , Janus og de andre ret, de har ret i alle punkter. Vi ved godt der står mange i kø for at blive hjælpere, og det er vel også derfor i kan blive ved med at stramme garnet.

  11. Kære medhjælpere

    Først og fremmest tusind tak for jeres kommentarer her på siden – det var præcist tanken med WaltherNyt som en blog. Tøv ikke med at skrive en kommentar, efterlade en holdning eller hvad du nu føler for at dele med andre i Smukfest-medhjælper-fællesskabet
    Jeg vil forsøge at svare fælles til alle jer, der har knyttet en skeptisk kommentar til timetals-forøgelsen.
    Man kan naturligvis regne prisen på et medhjælper-armbånd ud på mange måder, for at afklare værdien af det – medhjælperarmbåndet giver adgang til Smukfest og festivalpladsen, men den giver også adgang til mad så længe du er på arbejde, en skøn medhjælperbar med billige drikkevarer og underholdning …samt en lang række andre medhjælpergoder (Medhjælperfest, t-shirt osv. osv.).
    Det kunne også handle om hvor meget af festen man har mulighed for at deltage i, i forhold til antal timer der spilles fra Bøgescenerne…
    Det kunne handle om hvad de gør på de andre festivaler som vi plejer at sammenligne os med…
    Men i sidste ende handler det jo først og fremmest om din holdning, om du føler at det hænger sammen for dig, om du føler du er med i et godt fællesskab og er med til at sikre en smuk og god festival (også på lang sigt). Man kan altid være uenig i måden at skrue tingene sammen på, men der er ingen tvivl om at vores publikum ønsker både en 5-dags festival, og en festival hvor der er højt til himlen og at den bliver ved med at udvikle sig. DET skal man have lyst til at være en del af, når man vælger at bruge sin tid som medhjælper på SmukFest – og det håber vi naturligvis at I har! Og vi har naturligvis fuld forståelse for at nogen ønsker at revurdere deres engagement i, og dermed deres lyst til festivalarbejdet som medhjælper.

    Smukke hilsner fra Ulla – Medhjælperkoordinator

    • Hej Ulla
      Du rammer lige sømmet på hovedet, HOLDNING…..Hvor mange timer havde du da du var Menig? det er lidt ligesom ham knægten der fik en computer i konfirmationsgave og lærte at hacke. bleg ansat som chef senere og nu forlanger at alle skal være ingeniøre for at trykke på de samme knapper…Holdning og lige en extra dimention Medhjælperne er ikke en udgift, de er Festivallen..
      men håber da vi får en dejlig skovtur igen i år

  12. Jeg har været hjælper i 3 år, men har besøgt SMUK fest som alm . gæst i længere tid og selv på den korte tid, er der sket ændringer. JEG KAN KUN GIVE ALLE RET I DERES UDTALELSER og se at der sker en udvikling som ikke er særlig fremtidssikret. SMUK fest er for mig den hyggelige festival hvor der er plads til alle og med den udvikling som der sker, sorterer I også i aldersgruppe for de besøgende. Ingen tvivl om at der er goder for medarbejderne, men at sætte timetallet op er ikke en særlig god retning, uden også at forbedre fordelene under vagten og selve festivallen. At kunne købe i boderne til nedsatte priser, eller et “gavekort” kunne være en fordel. At kunne købe øl på pladsen. eks i en vis mængde,( så det ikke bliver misbrugt). kunne også være rart, så man ikke føler at man skal gå hele pladsen igennem for at hygge til musikken. Alt i alt, hvis man ønsker at hjælpe til at godt foretagende, men at det kan være svært at være med til festen uden at man mærker en forskel på at være alm gæst og medhjælper, Går der noget at motivationen af projektet. Løn er ikke så vigtig som frynsegoder, når det gælder denne type job. Jeg synes selv at 24 timer er meget, men jeg vil ikke have noget i mod det, hvos jeg kan mærke at der bliver sat pris på det på en anden måde også…

  13. Jeg kan sagtens følge de indlæg, der har været mod længere frivilligtimer under festivalen, da jeg før har været vagt med 18 timer fra fredag eftermiddag til søndag aften med kun lørdag fri. Dog ihukomme at jeg skulle møde søndag kl 9. Ergo havde jeg lørdag til at feste, da jeg skulle passe mit normale arbejde indtil fredag kl 15.30 og møde igen mandag morgen. Da man valgte at vi skulle arbejde 3 timer mere, valgte jeg mit frivillig arbejde på SMUK FEST fra, da jeg ville “få for lidt ud af det”.

    Nu er jeg i mellemtiden flyttet til Skanderborg, og kan få fri omkring festivalen, så jeg vil gerne give det, jeg nu kan til et så fantastisk arrangement som Danmarks Smukkeste Festival nu er. Desuden kan jeg også se, hvad den giver byen. Ikke blot i den uge, hvor det foregår, men også “brandet”.

    Vores frivillige arbejde kan gøres op i kroner og øre for os selv, men absolut ikke for festivalen. Vi er grundlaget for at Danmarks Smukkeste Festival består år efter år. Ergo, vær frivillig fordi du har lyst, ikke fordi du kan “få noget ud af det”.

    Mit indlæg kan lyde lidt hyklerisk, da jeg selv har valgt fra før, men læs det som fra en mand, der er blevet klogere. Hvis jeg gør mine timer op mod en normalløn, burde jeg købe en billet selv, da det er meget billigere. En partout billet koster 1950,-. Dvs vores timeløn ved arbejde udenfor festivalen er 46 kr! Timelønnen under festivalen er 81,25. Kan vi ikke tjene det ved at være avisbud? Tænk lidt over det.

    Til slut vil jeg tilslutte mig Brian’s indlæg, at der er meget langt mellem mulighederne for at få mad og medhjælperbarerne. Især det sidste vil vi gerne have flere af:-)

    • Hej Michael
      Når jeg skriver “for dyr” så er det ganske enkelt begrebet tid der er i spil , og herligt for dig at du samtidig kan gøre noget for Skanderborg. Nu er det sådan at jeg har vagt hver dag under festen. læs, når festen altså er i gang. ikke en dag uden arbejde. 3 timer mere, det er at spænde elastikken til lidt over bristepunktet. igen er det jo egentligt ret simpelt. flere dage med fest, nu også med “Kærlig heden” vil unægteligt kræve flere medhjælpere.
      Medhjælperne er ikke en udgift, medhjælperne er Festivallen, Jeg tror at de gamle drenge der startede denne fantastiske fest vil få rigeligt at gøre sammen med bestyrelsen hvis de skal lave hele festen selv…..

  14. Michaels indlæg viser tydeligt forskellen på de to slags hjælpere, dem som bor i skanderborgs omegn og os som kommer længere væk fra for både at yde en indsats under festivalen og få hørt lidt musik.
    Og jo jeg har også givet en hånd på mit holds område uden for min vagt i en madbod så 3 timer er måske ikke hele problemet, men vi er nogen som må arbejde fysisk for at få vores billet også under festivalen!

    Jeg kan kun sige, at 21 timer (end til nu) med slæbben af råvarer og tilberedning af dem, for mit vedkommende kan mærkes og sætter sit tydelige præg på, hvor meget meget musik jeg både har kræfter til og mulighed for at kunne høre.

    Vi medhjælpere, som kommer langvejs, fra får kun de få goder, som vi kan få under festivalen og til hjælperfesten (medhjælper t-shirt, billigere drikkevarer og evt. lidt forplejning.). Capri-rabatbilletter er ikke rigtig aktuelt for os, som et gode fra festivalens side. Ligesom festivalens støtte til lokale skanderborg foreninger heller ikke gavner os.

    Forøgelsen af timetallet er en politisk beslutning fra ledelsens side. Og med hensyn til de 5 dages fest ønske fra publikum kan jeg kun sige, hvem er de? De unge fra kærligheden? Stedet blev jo hærget rimelig hurtigt. De ældre med hotelt mv.. hvor en del først kom noget senere under festivalen og tog hjem i løbet af søndagen, da arbejdet kalder mandag….

    Jeg kan kun sige god fornøjelse, når hjælperne næsten kun er gymnasieelever … Godt at det ikke er mig, der skal være holdleder eller mellemleder for sikke travlt, de kan få det.

    I øvrigt Ulla burde du som “Medhjælperkoordinator” holde dig for god til at bruge social pression med argumenter som:
    ” Men i sidste ende handler det jo først og fremmest om din holdning, om du føler at det hænger sammen for dig, om du føler du er med i et godt fællesskab og er med til at sikre en smuk og god festival (også på lang sigt).”

    Det er sgu da en af grundene til, at vi har end til nu at brugt tid på festivalen som medhjælper, men din slags argumenter får mig sgu til kraftigt at overveje og om jeg overhovedet gider i år….
    I øvrigt er vores respekt for “Walther” også en grund til, at vi har gidet at kommenterer på forøgelsen af timetallet…. og ikke bare har droppet ud uden at sige noget…

  15. Jeg synes der vil være ide i, tage hensyn til de forskellige jobfunktioner når timetal skal fastsættes. Nogle job er så hårde, at de 21 timer i forvejen er alt for meget og der er himmel til forskel på, om man er et sted, hvor der naturligt er pauser eller om man knokler rundt under hele vagten, uden mulighed for pauser.

    Iøvrigt kan jeg tilslutte mig, at Capri ikke fungerer. God ide med bodbilletter istedet.

    Ulla det er ganske urimeligt, at drage vores engagement i tvivl. Det er ikke spor smukt, engagementet burde jo gælde begge veje.

    Jeg er også glad for at der er højt til himlen, for albuerummet er godt nok indskrænket efter deltagerantallet er blevet så stort. Så mange flere gæster kræver altså bare tilsvarende flere ressourcer.

  16. Jeg har været hjælper i 12 år og har dermed været med da det også var 18 timer og at man nu sætter timetallet op med en tredjedel af det originale uden at få nogen ekstra goder virker ligesom lidt forkert. På vores hold har vi altid kommet og hjulpet ekstra til, både fordi vi synes stemningen og sammenholdet er fedt og fordi vi vil hjælpe vores kammerater på holdet, men villigheden til det ekstraarbejde, som er en del af grunden til hvorfor det fungere så godt er sgu noget tyndslidt når man endnu engang sætter timetallet op! Jeg synes personligt godt om at festivallen er så lang som muligt, men synes det lyder lidt arrogant at alle SKAL have lyst til at den er fem dage lang og m.h.t. højt til loftet, ja så er det nok mere bestyrelsen end medhjælperne der ønsker der skal være mindre højt til loftet. Hvilket der jo naturligvis bliver når man bliver ved med at øge antallet af gæster! Jeg kan godt se at det virker sjovere for bestyrelsen at have flere millioner at lege med og lave spændende projekter med (og de har gjort rigtig mange gode ting med de millioner bevares) men for selve festens skyld ville det gavne at have et hovednavn mindre og minimum 5000 færre betalende gæster og skære 90 % af fribilletterne væk dermed ville behovet for medhjælpere også falde lidt hvilket bl.a. ville gøre caprisituationen bedre.

    til slut vil jeg sige at det er en super god ide med en smukfest blog! at jeg nu hører om den for første gang i.f.m. noget alle vel synes er negativt er så måske ikke så gennemtænkt da det her jo sætter en præcedens for bl.a. tonen i smukfest bloggen.

  17. Nu er det jo normalt, at forandring skaber modstand. Vi er nogen forfærdelige tryghedsnarkomaner, alle sammen.

    Men problemet med “vores” smukke fest ligger ikke i at der er forandringer, det ligger i hvor de forandringer bringer festivallen hen. De har bragt festivallen hen til at det ikke er “vores” festival, men “jeres” festival.

    Problemet er opstået fordi festivallen er blevet for populær. Der er for mange der gerne vil have medhjælperjobs, og for mange der ukritisk vil give 1600,- for et firemandstelt med sponsor-reklamer på. Filmen knækkede helt da Midtfyns Festivallen gik ned, og der nu var endnu flere festivalgængere.

    Det er ingen skam at have lavet en god forretning, men var det nu det der var meningen? Er en fed forretning det samme som en god festival?

    For rigtigt mange formænd og medhjælpere bliver citronen bare presset og presset, for at lave – i mine øjne – en ringere festival. En god festival er ikke flere gæster, flere dage og en masse opfindelser bare for opfindelsernes skyld. Når følgevirkningerne samtidig er længere køer, dyrere øl og en uendelig masen for at komme fra sted til sted, så ryger lidt af charmen.

    Selv er jeg stået af medhjælperstaben for nogen år siden, da det efter min mening allerede den gang var tydeligt hvor det er festivallen var på vej hen. De år jeg var med var rigtigt sjove og givtige personligt, og jeg lærte flere formænd at kende, der nu desværre også er stoppet. Der er røget mange års erfaring på den konto, og de kommer ikke tilbage med et øget timeantal for medhjælperne.

    Husk på at det hele startede med få bands, en pølsevogn, og øl til få kroner (laaaaangt før min tid). Der har garanteret været rigtigt hyggeligt.

    Det ville være sundt hvis festivallens ledelse tog skjorten af og t-shirten på. Der er simpelthen en for lang mental strækning fra det kolossale planlægningsarbejde i pæne kontorer på FØLA til medarbejderbespisningen på festivalpladsen.

    Det må være en umulighed at forholde sig rimeligheden i medarbejder-timer, prisen på øl m.v., når man samtidig skal side og jonglere med et multi-million budget og man lige kan klemme lidt mere “spas” ind ved at presse lidt mere her og der …

    Prøv at regne baglæns i stedet for, og se resultatet. Spørg jer selv “hvad slags festival er det vi vil have?” Når I så har fundet ud af at færre dage, færre gæster og billigere øl måske alligevel var sjovere for dem det drejer sig om (publikum og medhjælpere), så ender I med et beløb. Så kan det godt være at band-navnene ikke bliver så store, og antallet af ligegyldige gimmicks falder, men hurra for det.

    Hvor blev mit fri-rum i august af? Øv.

  18. Wow, Halli, Hallo og lige et øjeblik. Nu har jeg “skimmet” en mængde svar igennem og synes ærligt talt at der er meget piveri. 25 timer under festivalen og 42 timer før ER latterligt lidt i forhold til hvad DU får ud af det. Det her handler jo ikke kun om armbåndet for gør det det er du jo kun med for at nyde og ikke yde. Nej, vi er med for at skabe en fest for en masse glade mennesker og derigennem få en fest selv. Vi har 2 medhjælperbarer i topkvalitet, vi har et kæmpe bagområde med fest og farver, vi et kammeratskab som er en del af det at medhjælper på Danmarks Smukkeste Festival. Vi er festivalen!
    Hvis det er for meget forlangt at du, som har meldt dig frivilligt, også yder den nødvendige indsats inden du nyder godt af armbåndet, tja, så skulle du måske droppe det helt.

    Skal vi, medhjælperne, brokke os, så går det på den såkaldte “kærligheden” – en stenet mark! Kære ledelse, vi skal have plads inde i nærheden af festivalspladsen – smid nogle af de i forvejen ALT for mange Hotelt eller Pigsti ud på denne stenede mark. Husk det er vores festival og vi skal kunne servicere under festen også!
    Og iøvrigt mener jeg at medhjælperbaren ved Søbadet skal holde lige så meget åben som Vores Sted – Der er faktisk megen god fest nede ved vandet.

    Jeg har været på Smukfest 18 gange og 9 som medhjælper, og jeg må sige at festivalen er på vej i en forkert retning. Desværre er det økonomien der driver værket. Trængsel på pladsen, udflytning og mindre antidagligdag er desværre resultatet. Det er ikke så smuk en fest mere – og det skyldes at ledelsen har inviteret for mange mennesker gennem de sidste 10 år og ladet dem campere de forkerte steder – kun fordi de ville betale for det. Dér skred grundlaget for Smukfest. Hvor der før var fest overalt ifm Smukfest er det nu kun i yderområderne og der er det også småt. Nu er det: Har du penge kan du få – har du ingen kan du gå. Sørgeligt at en fest med fornemme og smukke principper er faldet SÅ dybt.

    … men alligevel, jeg glæder mig sgu til Smukfest 2012!

  19. Kære Ulla

    Så er det vist på tide at ledelsen gør op med om det er SMUK FEST eller SMUK BUSINESS.
    For mig står det klart at ledelsen går efter SMUK BUSINESS. Når jeg går igennem alt det ledelsen skriver, og hvad deres ambitioner er for festivallen, går det hele tiden igen at den skal udvikle sig til SMUK BUSINESS og ikke til det der var grundlaget for Skanderborg festivallen, nemlig en smukfest imellem bøgetræer.

    Jeg troede at det var alle medlemmerne der var festivallen og ikke kun ledelsen? Det kan undre at meddelelsen om de ekstra timer ikke kom frem på Generalforsamlingen, men 3 uger efter!! Smart træk af ledelsen som sikkert godt kan huske sidst da de ændrede time tallet for medlemmerne. Da måtte man nemlig sætte hårdt mod hårdt for at få det igennem på generalforsamlingen, men det turer man åbenbart ikke gøre igen.

    Ulla du har fuldstændig ret, at det er jo et personligt valg om man har lyst til at lave Danmarks Smukkeste festival. Det tror jeg roligt jeg kan sige at alle 12.641 gerne vil, ellers ville vi ikke have så mange medlemmer med så høj anciennitet. Men vi vil ikke nødvendigvis være med til at lave SMUK Business for at opfylde et tårnhøjt ambitions niveau hos ledelse, når vi ikke bliver behandlet med respekt. Det er altså ikke kun den 7 mands store bestyrelse + ledelse der laver Danmarks Smukkeste fest, den bliver ikke til noget uden de 12.641 smukke medhjælpere og deres vide om hvordan man skaber en fest imellem bøgetræer. Hvis jeg regner tilbage til 2006 bliver der hentet ca. 19% mere omsætning hjem pr medhjælper I 2011! Hvis I ikke kan få det til at hænge sammen er det måske et andet sted man skal kikke hen, i stedet for at gå efter dem som skaber festivallen.

    Min kone og jeg står vagt på Capri hvilket har været et fantastisk sted at stå, men sidste år var et hårdt år, ikke på grund af fulde mennesker der var uden for pædagogisk rækkevide, de er meget nemme at klare bare man behandler dem ordentligt. Nej det var vores egne kollegaer der var frustreret over deres forholdene på festivalen, og så stod vi altså i skudlinje.
    Så kan jeg da lige forstille mig hvordan det bliver i år! Ja Ulla så spørger jeg dig hvor blev den Smukke Fest af? Hvis vi lader vore frustration gå ud over hinanden, fordi man ikke har ordentlige forhold og er presset til det yderste.

    Ulla det er nu du skal tænke dig godt om sammen med resten af ledelsen, hvis Walter ånden skal bevares og vi stadig skal lave Danmarks Smukkeste festval. Det er ikke kun regnskabet der skal give overskud , vi medhjælpere skal også have overskud til at lave super betjening til vores fantastiske publikum og selvfølgelig drikke os vissen sammen med Walter. Lad os bevare den flotte statistik vi har hos vores publikum medhensyn til sikkerhed og service, husk det er de 12.641 medhjælpere ude på pladsen der giver vores publikum, kunstnere og medhjælper, den smukke fest de fortjener.

    Jeg vil til sidste tillade mig at tage et citat fra vores bestyrelses formand som han skrev i 2009 til os medhjælpere, jeg synes du skal læse det sammen med resten af ledelsen.

    Jeg skal ikke lyde frelst, men det er dig som
    medhjælper, der sammen med de andre
    11.000 frivillige slår tonen an for festen. Det
    er jer, der skaber den unikke stemning som
    SMUKFEST er kendt for. En rar stemning af
    gæstfrihed, overskud, smil, kærlighed, fest
    og fi nurlighed og festivalens varemærke:
    masser af antidagligdag.
    Når jeg siger ’uden dig – ingen fest’, så mener
    jeg det. Selvfølgelig kan der findes en
    anden, der kan stå i baren eller ved hegnet.
    Men den stemning, du spreder, gør SMUKFEST
    til en eftertragtet vare, som publikum
    gerne vil købe billet til.

    Bestyrelses formand Claus Visbye
    Walther nr. 2. 2009

    Ulla væk med forslaget om højere time tal hos medhjælperne, og bare sig I har lytte og blevet klogere, det giver respekt og en fantastisk festival i 2012.

    Med venlig hilsen

    Dan Nielsen

    • Pisse godt skrevet Dan. Lige mine ord. Hvad er det dog de tænker på – ledelsen. Sandsynligvis det forkerte – som du jo også skriver. Og stik imod udtalelsen fra Claus Visbye. Magten er vist steget dem til hovedet.
      Din oplysning om at omsætningen pr. medarbejder er steget med 19 % siden 2006 taler jo også for sig selv. Så skal man være ualmindeligt skeløjet, hvis man kan få øje på, at der er for mange medarbejdere. Som du jo så rigtigt skriver, må det jo være et andet sted, der skal spares.

      Mvh

      Niels

Skriv et svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Skift )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Skift )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Skift )

Connecting to %s